Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Oficer zadba o potrzeby pieszych

W strukturze nowopowstałego Zarządu Transportu Publicznego pojawi się funkcja oficera pieszego. Idea jest podobna jak w przypadku znanego już krakowianom oficera rowerowego – chodzi o to, by kompleksowo i na bieżąco dbać o wygodę poruszania się pieszo po mieście.

Zarząd Transportu Publicznego przejmie część zadań, którymi zajmował się do tej pory Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Oprócz zarządzania wszystkim, co ma związek z kursowaniem autobusów i tramwajów, w jego kompetencjach będą też sprawy rowerzystów, rolkarzy czy pieszych.

Specjalista na posterunku

Potrzebami tych ostatnich zajmie się oficer pieszy. Pracy mu na pewno nie zabraknie. Jego zadaniem będzie np. sprawdzanie, czy obecna organizacja ruchu (w tym ta wprowadzona niedawnymi zmianami w strefie płatnego parkowania) zabezpiecza potrzeby pieszych, ze szczególnym uwzględnieniem tych z ograniczoną mobilnością. Będzie to bardzo istotne przy okazji prowadzonych remontów czy inwestycji. Chodzi o to, aby zapewnione były bezpieczne i nie wymagające znacznego wydłużenia trasy obejścia.

Do oficera pieszego będzie można zgłosić takie problemy jak niebezpieczne punkty, brak przejścia, zły stan nawierzchni, zbyt długi czas oczekiwania na zielone światło, albo potrzebę zbudowania chodnika w miejscu, w którym piesi wydeptali ścieżkę. W części przypadków, tych najbardziej oczywistych, sprawa będzie mogła zostać załatwiona bezpośrednio przez oficera. W pozostałych będzie on wnioskował o podjęcie działań przez odpowiednie miejskie jednostki i monitorował realizację.

Jasne procedury

Oprócz bieżącej działalności „interwencyjnej”, jednym z kluczowych zadań stojących przed oficerem ma być wypracowanie standardów pieszych, które będą mieć zastosowanie przy wszystkich późniejszych inwestycjach. Będą tam zawarte informacje np. o wymaganych szerokościach chodników, nawierzchni, krawężnikach, elementach wspierających osoby z ograniczoną mobilnością – wszystkim tym, co wpływa na komfort poruszania się po mieście.

Te zasady będą przekazywane projektantom przy okazji zlecania im kolejnych zamówień. Można więc powiedzieć, że oficer ma wypracować standardy, dzięki którym jego interwencja będzie rzadziej potrzebna, gdyż nowa czy przebudowywana infrastruktura będzie już spełniać wszystkie oczekiwania – będzie przyjazna dla różnych grup użytkowników, w tym pieszych.

W Krakowie coraz większą uwagę przykłada się do komfortu pieszych. Już wkrótce będą oni mieli swojego reprezentanta, który jeszcze lepiej zadba o ich potrzeby.

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie
ul. Wielopole 1
31-072 Kraków
sekretariatdt@ztp.krakow.pl
tel. (centrala): 12 616 8602

Godziny przyjmowania interesantów od poniedziałku do piątku: 8:30 - 14:30