Kraków i Małopolska zieloną wyspą w bezpieczeństwie ruchu drogowego

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie

Nowelizacja Prawa o Ruchu Drogowym wejdzie w życie 1.06 br. Prezydent Andrzej Duda
w tym tygodniu podpisał ustawę, która przyznaje pieszym wchodzącym na przejście pierwszeństwo przed pojazdami, z wyłączeniem tramwajów, które z uwagi swoje rozmiary mają wielokrotnie dłuższą drogę hamowania. Przepisy określają również dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym 50 km/h bez względu na porę dnia.

Podobne przepisy zostały wprowadzone na Litwie w listopadzie ubiegłego roku.
W efekcie odnotowano spadek liczby śmiertelnych wypadków na przejściach dla pieszych
o około 40%.

Kraków wraz z Małopolską jest pionierem w zakresie działań na rzecz bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. O czym warto pamiętać, a na co nie zwracamy być może uwagi, to fakt, że podróż każdego mieszkańca zaczyna się od podróży pieszo, w tym do wybranego środka transportu, niezależnie czy w danym dniu jest to samochód, tramwaj, autobus czy rower lub kombinacja powyższych.

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa są podejmowane w Krakowie już od wielu lat. Należy dodać, że są one zbieżne z Narodowym Programem Bezpieczeństwa, wojewódzkim planem ochrony pieszych, w tym z działalnością Wojewódzkiej Rady BRD i polityką Miasta (m.in. założeń programu Bezpieczny Kraków, działań Zespołu ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu oraz zapisów Polityki Transportowej Miasta Krakowa), których wspólnym i nadrzędnym celem jest wdrożenie zasad i rozwiązań chroniących wszystkich uczestników ruchu, a w szczególności pieszych.

Na przestrzeni ostatnich lat Miasto dołożyło wszelkich starań, aby poprawić bezpieczeństwo niechronionych użytkowników ruchu. Od 2018 r. rozpoczęto proces audytowania kluczowych przejść dla pieszych. W ramach audytu jeszcze raz przedstawiono jak wiele elementów wpływa na bezpieczeństwo pieszych. Są to między innymi: zapewnienie wzajemnej widoczności pieszy-kierujący pojazdem zarówno w dzień jak i w nocy oraz w najbardziej intuicyjny dla kierowcy sposób zasugerowanie mu konieczności zachowania bezpiecznej prędkości, tak aby mógł on zahamować przed wkraczającym na jezdnię pieszym.

Dlatego stosowane przez Miasto zmiany polegają na wprowadzeniu rozwiązań pozwalających między innymi na zapewnieniu właściwej widoczności, uspokojeniu ruchu za pomocą zmiany geometrii jezdni, widoczne czytelne oznakowanie, oświetlenie rejonu przejścia ze skupieniem się na widoczności pieszego a nie tylko przejścia, czy skrócenie drogi potrzebnej do przekroczenia jezdni, w tym projektowanie bezpiecznych azyli dla pieszych. Powyższe rozwiązania wprowadzane są systematycznie zarówno na audytowanych jak i (jako standard) na wszystkich pozostałych przejściach. Wszystko po to, aby realnie zwiększyć bezpieczeństwo każdego użytkownika ruchu. Dziś można już zauważyć pozytywne efekty tych działań na wielu ulicach Krakowa np. Armii Krajowej, Andersa, Meissnera, Teligi, gdzie rozpoczynano zmiany od wprowadzenia szybszych do wdrożenia zmian w organizacji ruchu i równolegle przystąpiono również do poprawy infrastruktury, w tym doświetlenia rejonu przejść. Właśnie dzięki tak wcześniej zaplanowanym działaniom możemy powiedzieć, że Kraków jest dobrze przygotowany do wprowadzanych nowymi przepisami zmian.

Jak wykazał Raport KMP działania Miasta znacząco przyczyniły się do zmniejszenia liczby wypadków z udziałem pieszych. Od 2007 roku (ok. 1400 wypadków) do 2020 roku (ok.600 wypadków) było ponad dwa razy mniej wypadków na drogach, a liczba ofiar śmiertelnych spadła pięciokrotnie.

Urząd Miasta Krakowa

Pod koniec lutego zagadnienie bezpieczeństwa pieszych jak i zmieniających się przepisów było przedmiotem dyskusji na ogólnopolskiej konferencji VIII Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego gdzie specjaliści z tej dziedziny docenili działania m.in. Krakowa i Warszawy mające na celu zapewnienia bezpieczeństwa niechronionym uczestnikom ruchu. Bezpieczeństwo pieszych było też tematem działań prewencyjnych i edukacyjnych małopolskiej policji, która na przełomie lutego i marca zorganizowała akcję Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego o której można przeczytać na stronach Policji. https://malopolska.policja.gov.pl/krk/aktualnosci/8365,Podczas-dzialan-Niechronieni-uczestnicy-ruchu-drogowego-policjanci-malopolskiej-.html

Wiele zostało zrobione, ale mamy świadomość, że wiele pozostaje nadal do zrobienia. Dlatego szeroko zakrojone działania będą przez Miasto kontynuowane w następnych miesiącach i latach, a zebrane doświadczenia są i będą wykorzystywane przy wyznaczaniu nowych przejść, które nie będą tworzone bez zapewnienia właściwych wieloaspektowych rozwiązań.

Wszelkie rozwiązania i przepisy same w sobie nie będą w pełni skuteczne, jeśli wszyscy użytkownicy dróg nie będą wzajemnie zwracać na siebie uwagi. Dlatego prosimy i apelujemy o zachowanie ostrożności i poprzez stosowanie się do przepisów oraz wprowadzonych zmian chronienie siebie i pozostałych użytkowników dróg, tak każdy spokojnie i bezpiecznie dotarł do wybranego celu podróży.

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie
ul. Wielopole 1
31-072 Kraków
sekretariat@ztp.krakow.pl
tel. (dziennik podawczy): 12 616 8600
tel. (sekretariat): 12 616 8602
tel. (dyspozytornia parkingów Park&Ride): 12 616 8687

Godziny przyjmowania interesantów od poniedziałku do piątku: 8:30 - 14:30

Od dnia 14 sierpnia 2020 roku do odwołania obowiązują nowe zasady wejścia interesantów do siedziby Zarządu Transportu Publiczego w Krakowie. Uprzejmie prosimy o zapoznanie się z dokumentem (pdf).

Od czwartku 15 października br. siedziba Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie będzie dostępna wyłącznie dla pracowników. Prosimy, by załatwianie spraw odłożyć w czasie. Wszelkie dokumenty i wnioski będzie można złożyć za pośrednictwem skrzynki podawczej znajdującej się w holu budynku, w formie elektronicznej na adres email sekretariatu sekretariat@ztp.krakow.pl lub za pośrednictwem operatora pocztowego (Dyspozytornia: 12 616 86 87, Dziennik Podawczy: 12 616 86 00, Sekretariat: 12 616 86 02).

W sprawach pilnych istnieje możliwość osobistego kontaktu po wcześniejszym umówieniu spotkania z pracownikiem.

Jednocześnie przypominamy o obowiązującym stanie epidemii oraz obostrzeniach i zaleceniach sanitarnych Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego. W budynkach użyteczności publicznej wszyscy są zobowiązani stosować środki ochrony osobistej (dezynfekcja dłoni, zakładanie maseczki lub przyłbicy, rękawiczki) oraz należy zachować bezpieczną odległość od innych osób.

Deklaracja dostępności