Informacja pasażerska po nowemu

25 września br. Prezydent Miasta Krakowa podpisał dwa Zarządzenia: dot. aktualizacji Księgi Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie (zwana dalej KIW) oraz wprowadzenia zupełnie nowej Księgi Informacji Pasażerskiej Komunikacji Miejskiej w Krakowie (zwana dalej KIP). Inicjatywę aktualizacji KIW oraz opracowania KIP podjął Zarząd Transport Publicznego w Krakowie w trosce o uporządkowanie elementów informacji pasażerskiej oraz o poprawę jej estetyki i czytelności w pojazdach i na przystankach KMK. Operatorzy świadczący usługi przewozowe w ramach KMK oraz podmioty zajmujące się utrzymaniem infrastruktury przystankowej są zobowiązani do wprowadzenia zapisów z obu ksiąg.
Księga Identyfikacji Wizualnej obowiązuje w Krakowie od 2014 roku. Zawiera w sobie zasady dotyczące malowania pojazdów i tapicerki w nowowprowadzanych pojazdach, a także oznakowanie w postaci piktogramów dla wszystkich pojazdów. Aktualizacja Księgi dopuściła jednobarwne malowanie tramwajów, a także uporządkowała zestaw piktogramów. Oznaczenie w postaci naklejek z piktogramami, zgodnie z zapisami Zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa, musi zostać dostosowane do zapisów KIW we wszystkich pojazdach w ciągu 12 miesięcy.
Druga z ksiąg stanowi uzupełnienie KIW i jest odpowiedzią na panujący wizualny chaos w informacji pasażerskiej na przystankach i w pojazdach KMK. Mowa o cennikach biletów, przepisach porządkowych, schematach komunikacyjnych czy informacjach o przystankach podwójnych i numerach alarmowych, które widnieją w gablotach przystankowych i w ramkach ekspozycyjnych w pojazdach. KIP zawiera pełen zestaw informacji pasażerskiej z określeniem jej ułożenia w gablotach i ramkach w pojazdach. Nowy wzór jest minimalistyczny i bazuje na szaro-czarnym layoucie z logo Zarządu Transportu Publicznego. Operatorzy świadczący usługi przewozowe w ramach KMK oraz podmioty zajmujące się utrzymaniem przystanków KMK mają 6 miesięcy na wprowadzenie nowego wzoru.
ZTP ZTP ZTP ZTP